
Utvecklingen väntar inte. Landets ledare behöver öka takten, vidga sina kunskaper,
mer handlingskraft, samarbeta, ta personligt ansvar och inspirera oss medborgare.
Förslag till hur Sverige kan utvecklas till ett 2000-talets Novasamhälle där
Nick Conrad åtar sig uppdraget att föra fram sina tankar och lösningar.
AAM
AAM i en global framtid

AAM är i global expansionsfas där prognoser indikerar på 54 miljarder USD år 2031, 68 miljarder dollar år 2032, årlig tillväxttakt (CAGR) på 35%. Bara amerikanska AAM transportmarknad uppskattas för passagerare och last- och kringverksamhet till 115 miljarder dollar årligen 2035. 2021 fick flygbolag för elektriska vertikala start och landningar (eVTOL) 5,8 miljarder dollar i olika investeringar. Man räknar med att AAM-industrin kan potentiellt skapa över 280 000 högavlönade jobb i USA fram till 2035.
Svensk ”community” inom aviation
Sverige kanske inte blir världsledare inom masstillverkning av avancerade enheter inom flygsektorns ”advanced air mobility” för civil, militär och kommersiell sektor. Utvecklingen sker här oerhört snabbt med en mångfald av internationella aktörer och investeringar på många tiotals miljarder dollar. Det är som att se ett tåg rulla förbi och vilja att kunna åka med. Sverige med sin informella, kreativa och teknologiskt inriktade svenska företagskultur ha en stor potentiell inom AAM att utveckla både civila och militära nischprodukter, flexibla intelligenta helhetskoncept och en mångfald applikationer med fokus på hållbarhet och hög kvalitet.
Dessutom har Sverige en tradition och kompetens att samverka till ömsesidig nytta som här i svensk ”aviation community” mellan innovatörer, tillverkaren universitet, organisationer och myndigheter som: Heart Aerospace, Katla Aero, BRA , RISE, Trafikverket, Skellefteå Kommun, Swedavia, Grafair, Energimyndigheten, Vinnova, NFFP, IBG, Region Gotland, Jetson Aero, Everdrone, Wideroe, Eve Air Mobility, AAP Aviation Group, Kookie JarL, Lilium, VCraft Aeronautics, Nordic Air Defence, Linköpings Universitet, Chalmers, SAAB Innovair, Svenskt Flyg, Saab Aeronautics, GKN Aerospace Engine Systems, Nordic Aircraft, Brogren Industries, KTH – Kungliga Tekniska Högskolan, Chalmers, FM/Försvarsmakten, FMV/ Försvarets Materielverk, FOI/Totalförsvarets Forskningsinstitut, SICOMPB, Swerea, IVF, Esrange Space Center och Institutet för rymdfysik, IRF, m fl.
Säkerligen är många prognoser överskattningar
Men även om så handlar det om en växande ny industriell sektor inom global och nationell framtida
aviation. Sverige måste besluta och på bästa sätt agera för att stärka
vårt lands och EU´s position inom advanced air mobility!

Det är viktigt för Sverige att agera samfällt med landets
mångfald av resurser inom aviation. Det ökar möjligheterna
till en styrkeposition inom AAM, även internationellt.”