
Utvecklingen väntar inte. Landets ledare behöver öka takten, vidga sina kunskaper,
mer handlingskraft, samarbeta, ta personligt ansvar och inspirera oss medborgare.
Förslag till hur Sverige kan utvecklas till ett 2000-talets Novasamhälle där
Nick Conrad åtar sig uppdraget att föra fram sina tankar och lösningar.
1-2-3-4
Follow up!

1 AAM som digital plattform
Stockholm Airmobility Academy är en helhetslösning för att möjliggöra en attraktivitet inte bara i Sverige utan även internationellt och skapa sig en position och plattform inom aviation. Här skall alla deltagare känna sig sedda och delaktiga i det som sker inom varje område och känna förtroende för ledning och programmets kvalitet och i resultatet att få sin Master. Den lilla orten Båstad är tennis rankad 11 gånger som den mest populära spelplatsen och turneringen bland ATP spelare. Detta är unikt. Spelarna kommer tillbaka trots konkurrens från större arenor runt om i världen. Det är inte storleken på platsen utan kvaliteten på arrangemanget, intimiteten mellan spelare och ansvariga, närhet till faciliteter och den personliga omvårdnad och SAA kan lära mycket av detta.
SAA byggs från idé till genomförande och uppföljning i en digital plattform inkluderande planering, förberedelser, kommunikation, aktiviteter, dokumentation, etc. Detta ger erfarenheter för kompletteringar och ändringar och därmed skapa bästa funktion för den digitala plattformen. Detta innebär att Sverige kan genomföra arrangemang inom andra områden som exempelvis ”World Vertical Farming” kopplat till nya odlingstekniker och med odling norrut i kallare klimat. En annan möjligt är ”Smart Compact Living” med helhetslösningar i natur- och hälsoinriktade lokala bysamhällen där ny teknologi och transportalternativ skapar förutsättningar för både fungerande och ekonomiskt lokalt boende och företagande.
2 AAM till modell - framtidsskola
Sverige har ingen vision eller uppvisad prototyp för utformning och innehåll av framtidens skola. Biltillverkare förevisar regelbundet konceptbilar för framtida konstruktion och design. Dags för Sverige att ha visioner hur kanske landets viktigaste verksamhet, skolan, bör (snarast) utformas för att kunna effektivt verka och förverkliga det som behövs i 2000-talets skola i en snabbt föränderlig verklighet.
Stockholm Airmobility Academy avses att vara fristående skolenhet att finansieras offentligt, via donatorer och med deltagares (elevers) avgifter, Det innebär frihet att vara nytänkande i att utforma både pedagogik, teknologi, arbetsmiljö, inre organisation och yttre nätverk. Akademin kan därmed fungera som inspiration och ledstjärna för utformning och innehåll i framtida svensk skola.
3 AAM för nationell infrastruktur

AAM bidrar till att skapa en nationellt heltäckande kollektiv infrastruktur för både stad och land, för både avlägsna platser till trånga storstadsmiljöer. För paket talar man om lösningar för leverans och slutpunkt ”den sista milen”. Med AAM talar man istället om ”den första milen”, d v s startpunkt nära hemmet eller företaget eller direkt från hemmet eller företaget till samhälle, större samhälle och/eller flygplats. För att få grepp om alternativ och brister i dagens infrastruktur produceras en virtuell 3D karta över all Sveriges kollektivtrafik som inkluderar transportslag som tåg, flyg, buss, vägar och och nu även AAM. Detta hjälper till att optimera hur de olika transportslagen integreras, vilka svaga punkter finns i nätet och hur AAM kan kopplas mellan en lokal hub (vertiport) och anslutningar till buss, tåg och flyg.Sverige skall bli världsbäst på att kunna erbjuda sina medborgare heltäckande transportservice oavsett lokalisering för boende, för företagare och för besökare vilket inkluderar även offentliga transporter inom vård, kris och krig.
3 AAM för svensk virtuell databas
Detta innebär att man har en resurs att samla in uppgifter inom området AAM som dokumenteras, arkiveras, görs sökbar och löpande kunna presenteras för marknaden för att uppdaterat få en översikt om vad som sker. Detta i landets egna utvecklingsarbete och kopplat till investeringar, uppköp, samgående, nätverksbygge, teknikinformation etc. Detta underlag används också som hjälp att utvärdera den grupp företag inom AAM som kvalificerar sig till final inför utdelning av Ellips Air Mobility Prize.
”…Med detta helhetskoncept vill Sverige, Stockholm
och Bromma attrahera studenter, forskare, innovatörer, entreprenörer, företagare, investerare till en kunskapsorienterad, teknologisk region i innovativ affärstradition.”